MENITI SENJA....

aku hanya hamba,menanti alam yang gelita,namun bagilah peluang untukku bersuara.

Wednesday, February 4, 2009

Islamku Lemah


"Rohingya?? Apa tu?" Aku kebingungan bila Yusri bertanya kepadaku tentang Rohingya. "Rohingya tu kuih la, kat kafe ada jual, yang tu pun kau tak tau", sampuk Azhar. Mereka semua satu fakulti denganku. Aku semakin dihimpit kebingungan yang terus memukul. Yusri tersenyum sambil menghulurkan naskah Berita Harian dan meniggalkan aku yang terus terpinga-pinga.

"ROHI
NGYA; PELARIAN DI NEGARA SENDIRI". Sungguh menarik tajuk akhbar yang diberikan oleh Yusri tadi. "Etnik Rohingya adalah sekumpulan penduduk beragama Islam dari barat laut Myanmar yang meninggalkan negara pemerintahan tentera itu kerana berdepan dengan tekanan dan kesukaran ekonomi." Aku terus terkesima setelah membaca berita itu. Baris demi baris. Aku makin tak keruan,tidak percaya dengan apa yang baru aku ketahui. Tapi, inilah hakikatnya.

Aku meneruskan pembacaan.

Sebuah bot yang dinaiki oleh seramai 78 etnik Rohingya ditahan di Thailand semalam dengan kesan luka dan terbakar pada anggota badan mereka yang dipercayai jesan daripada kek
ejaman tentera Myanmar.
Mataku terarah pada bucu kiri helaian tersebut. 27 Januari.


Astaghfirullah..
Betapa tak update diriku tentang umat Islam. Aku tak pernah miss baca paper tapi hanya terhad pada ruangan sukan dan hiburan.

Ya, umat Islam ramai,tapi hanya sekadar menjadi mainan kepada musuh. Umpama buih. Tak punyai akar tunjang yang kukuh. tidak seperti karang di dasar marin, teguh dan tetap walau dipukul ribut.

"Lemahnya Islam." Monologku sendirian.
"Tidak, bukan Islam..Tapi UMAT ISLAM YANG LEMAH"
"YA, UMAT ISLAM LEMAH"
"SANGAT LEMAH"
"AKU UMAT YANG LEMAH"
"AKU LEMAH"
"SANGAT LEMAH"

Aku bagai dibelasah bertalu, terpukul dengan kejahilan diri. Terseret dengan kejahatan hati.
Islamkah aku??

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home